arrow_drop_up arrow_drop_down

Asperges, deze gezonde groente is er weer!

Vandaag werd in het Amstel Hotel het Aspergeseizoen feestelijk ingeluid met de benoeming van de nieuwe aspergeambassadeur, Niven Kunz. Groente staat bij hem in de hoofdrol; een betere ambassadeur kan de asperge zich dan ook bijna niet wensen. Verderop in Amsterdam werden voetgangers en fietsers die van de pont kwamen bij Café De Pont getrakteerd op een frisse aspergesalade.

Al meer dan 100 jaar geteeld in Nederland

De aspergeteelt hebben een geschiedenis van ruim een eeuw. Ooit begonnen in het oosten van Groningen is de aspergeteelt via Noord-Holland nu voornamelijk geconcentreerd in het zuiden van ons land. Eerst rondom Bergen op Zoom maar later rondom alle grote steden in Noord-Brabant en Noord-Limburg. De Brabanders kennen een heus Brabants Asperge Genootschap. Sinds 20 jaar promoten zij de cultuur van de asperge met verschillende activiteiten zoals de verkiezing van de lekkerste asperge, lekkerste Brabantse aspergeham en een Scholenkookwedstrijd.

Dag van de Asperge

Vrijdag 26 mei is het de Dag van de Asperge. Met overal in het land leuke evenementen, fijne kortingen en aantrekkelijke acties! Kijk op Dag van de Asperge voor evenementen en acties bij telers, restaurants en groenteboeren.

Geniet nu van deze gezonde groente!

Asperges liggen sinds ongeveer een week in de winkels. Geniet de komende maanden volop van deze gezonde groente want om 24 juni eindigt het seizoen. Asperges zijn namelijk niet alleen lekker maar ook erg gezond! Eet ze traditioneel met ham en een gepocheerd ei, als salade of rooster ze in de Green Egg.

In de tijd van de Grieken en Romeinen werden asperges al omschreven als geneeskrachtig. Ze zijn rijk aan vitamines en mineralen en daarom erg gezond. Zowel witte als groene asperges zijn rijk aan belangrijke voedingsstoffen. Ze zijn vetvrij, caloriearm en zoutarm. Daarnaast zijn asperges rijk aan voedingsvezels, vitamine A, B1, B2, B6, C, E en K en mineralen. Asperges bevorderen de spijsvertering, ontgiften het lichaam en helpen vetreserves af te breken. Een perfecte groente als je een paar kilootjes wilt afvallen.

Het Vitamine Informatie Bureau zette samen met het Nederlands Asperge Centrum de meest opvallende feiten over de asperge op een rij.

1. Asperges zijn goed voor het hele lijf
Asperges bevatten veel vitamine K, vitamine C, vitamine B1, B2, vitamine E en foliumzuur (vitamine B11). Daarmee zorgen ze voor het hele lichaam, van celdeling tot het immuunsysteem, van bloedstolling tot huid, haar en botten.

2. Asperges zijn vooral rijk aan vitamine E
In vergelijking met andere verse groente zijn asperges rijk aan vitamine E. Vitamine E (tocoferol), een vetoplosbare vitamine, speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en andere weefsels. Ook is het belangrijk voor de weerstand. Vitamine E is een antioxidant. Asperges bevatten nog meer antioxidanten: zogenaamde flavonoïden. Deze stoffen kunnen ontstekingsreacties in het lichaam remmen.

3. B-vitamines zitten vooral in het kopje van de asperge
Asperges bulken van de vitamines van de B-groep. Deze vitamines, die bijvoorbeeld een rol spelen bij de energievoorziening in het lichaam, zitten opvallend genoeg vooral in de kopjes van de asperge.

4. Asperges bevatten veel mineralen
Asperges op het menu leveren je ook veel mineralen. Een portie asperges bevat kalium, calcium, magnesium, ijzer en een beetje koper, mangaan, zink en fluor. Afhankelijk van het gehalte in de grond bevatten asperges ook selenium. Asperges passen erg goed in een natriumbeperkt oftewel een zoutarm dieet. Dit omdat de asperge zonder verdere toevoegingen een duidelijke eigen smaak heeft en het niet nodig is om zout toe te voegen voor de smaak.

5. Asperges zijn goed voor de nieren
Asperges zijn vochtafdrijvend en daarmee goed voor de nieren. Diezelfde nieren maken ook een vloeistof van de stoffen die het lichaam niet nodig heeft: de urine. Asperges kunnen je urine een sterke geur geven door de manier waarop je lichaam ze verteert. Bepaalde stoffen in de asperge asparaginezuur worden in het lichaam omgezet in vluchtige zwavelhoudende verbindingen. Deze geven je plas de typische geur. Niet iedereen heeft hier overigens last van, al is het niet helemaal duidelijk waarom. Waarschijnlijk beschikken sommige mensen niet over de enzymen om het asparaginezuur om te zetten.

6. Weinig calorieën
De asperge bevat zoals alle groenten zeer weinig calorieën (20 kcal per 100 g). Ter vergelijking: je moet bijna een halve kilo asperges verorberen om evenveel calorieën binnen te krijgen als in een reep chocolade van 75 gram. Je moet dan wel kalm aan doen met de traditionele bereiding met roombotersaus, gekookte eieren en ham.

7. Wit, groen of paars maakt uit als het om vitamines gaat
Er zijn drie soorten asperges: witte, groene en paarse. De witte asperges zijn de jonge scheuten van de aspergeplant, het deel dat onder de grond groeit. Groene en paarse asperges zijn dezelfde stengels maar groeien boven de grond. Het vitaminegehalte van de asperge varieert naar gelang de soort. Groene asperges bevatten over het algemeen de meeste vitamines. Paarse asperges bevatten in verhouding iets meer vitamine C en provitamine A.

8. Asperges zijn vers als ze piepen
Wrijf twee stengels tegen elkaar. Als ze een tsjirpend of piepend geluid maken, zijn ze vers. Het topje moet stevig aanvoelen, de onderkant van de stengel mag niet ingedroogd of houterig zijn en niet meegeven als je erin knijpt.

9. Bij asperges zijn mannen populairder dan vrouwen
Er zijn vrouwelijke en mannelijke aspergeplanten. Deze laatste zorgen voor een opbrengst die wel 40% hoger is dan die van de vrouwelijke variant. De kwekers weten dit natuurlijk ook. Daarom gebruiken ze vrijwel uitsluitend mannelijke planten voor hun teelt.

10. De langste asperge ooit gestoken is 3,11 meter lang

Bron: Vitamine Informatie Bureau, Nederlands Asperge Centrum