arrow_drop_up arrow_drop_down
21 februari 2017 

Meditatie of Mindfulness?

Even tijd voor jezelf. Even niet bereikbaar; geen mobiele telefoon of andere afleiding. Meditatie leert je om heel dicht bij jezelf te zijn. Dit kan zo ontspannend zijn. Kan me de eerste meditatieles nog goed herinneren. Deze was volgens de Healing TAO en hierbij doe je voorafgaand aan de meditatie ontspannende oefeningen. Al vanaf de eerste les kon ik tijdens de les niet stoppen met gapen en werden mijn ogen vochtig, met uitgelopen mascara tot gevolg. Pure destressing en het heeft mij zeker geholpen om mijn oververmoeidheid het hoofd te bieden.

Meditatie werd vroeger altijd geassocieerd met religie. Nu steeds meer bekend is over de gezondheidseffecten is meditatie steeds meer een methode om de ontspannen, te destressen. En wie heeft tegenwoordig af en toe geen last van stress?

Bij mediteren concentreer je je op het NU. Het is een techniek om lichaam en geest te ontspannen en ons te verlossen van allerlei gedachten en zaken die ons bezig houden. Over het algemeen voldoet elke meditatie aan de onderstaande drie basisprincipes:

  • focussen op één ding of object om de geest te concentreren, bijvoorbeeld op de ademhaling of een woord dat steeds wordt herhaald.
  • Als je gedachten afdwalen, breng je deze terug naar het meditatieobject of focus. Je probeert je gedachten niet weg te stoppen of te onderdrukken maar weer terug te brengen naar je meditatieobject.
  • Alle gedachten laat je tijdens de meditatie aan je voorbij gaan. Je concentreert je op het moment.

Mindfulness, meditatietechniek uit het Boeddhisme

Deze methode combineert oosterse meditatie- en yogatechnieken met moderne westerse psychologie. De grondlegger van ‘Mindfulness’ of aandachtstraining is Jon Kabat-Zinn. Deze Amerikaan heeft begin jaren tachtig een stressreductieprogramma ontwikkeld door meditatie- en yogatechnieken te combineren met westerse kennis uit de psychologie. Doordat hij zijn methode heeft onderworpen aan gedegen wetenschappelijk onderzoek en positieve resultaten behaalde, is mindfulness meer en meer binnen én buiten de medische wereld geaccepteerd.