Yoga goed voor je lijf én brein
10 mei 2017 

Yoga goed voor je lijf én brein

Op Scientias.nl staat een interessant artikel van Daniëlle Spijker over de invloed van yoga op onze hersens. Het lezen waard!

Wetenschappelijke studies laten zien dat yoga niet alleen leidt tot een vermindering van stress en angst, maar je concentratievermogen en stemming verbetert ook. Yoga zorgt allereerst voor een verandering in de structuur en activatie van bepaalde hersengebieden. Maar niet alleen de structuur en activatie van de hersenen verandert; uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat yoga ook een direct effect heeft op onze hersengolven.

Er zijn verschillende vijf hersengolven, van alpha tot theta, en yoga heeft hier invloed op. Yoga kent meer dan 50 stijlen die ieder een ander effect hebben op lichaam en geest. Grofweg kunnen ze onderverdeeld worden in drie groepen: yoga gebaseerd op fysieke poses (asana’s), op meditatie (sahaja) en op ademhaling (pranayama).

Alle drie de vormen van yoga blijken zowel de hoogte als de frequentie van alphagolven te stimuleren, wat gezien kan worden als een verbetering. Dit leidt tot het ervaren van meer rust. Ook bij de andere soorten hersengolven zijn verbeteringen te zien. Verschillende neurowetenschappelijke studies laten zien hoe yoga tot de vele positieve effecten leidt. De activiteit van onze hersengolven verbetert en neemt toe, de anatomie van onze hersenen verandert evenals de activatie in belangrijke hersengebieden. Deze veranderingen komen onze gemoedstoestand en cognitieve prestaties ten goede, wat weer zorgt voor een betere balans tussen lichaam en geest.

Lees het gehele artikel op Scientias.nl!